Thursday, October 14, 2010

oh, aku sudah tiba di bumi unta.

Segala puji bagi Allah untuk angin sejuk yang mencengkam di waktu Subuh.

Segala puji bagi Allah untuk selimut london yang memanaskan badan dari angin sejuk di atas.

Segala puji bagi Allah untuk falafel masin yang sangat murah. 8 biji untuk 1 genih. Terlalu banyak hingga dibawa ke sahur. Bila sudah sahur tak termakan pulak. Bila bukak puasa falafel sudah hilang?

Segala puji bagi Allah untuk internet yang sudah terpotong. Jika masih ada pasti aku sedang merayau di YouTube kan. Ammu, dah bayar 35 genih lah! (Ammu cakap jangan upload photos di facebook, kalau tidak dia potong internet…????)
Alhamdulillah internet sudah ada!

Segala puji bagi Allah untuk pemanas air yang berfungsi hanya untuk setiap 1 minit pertama. Pastinya pahala extra untuk teman sebilik yang perlu selalu masakkan air untuk aku pada waktu pagi.

Segala puji bagi Allah untuk semua ahli rumah yang berusaha memelihara solat 5 waktu berjemaah. Siapa ya imam hari ini? Kamu tolak aku, aku tolak dia, dia tolak kamu. Kami semua tolak kamu, kamu jatuh, kamu jadi imam. Segala gagap bacaan aku, segala lupalupakucing bacaan aku, segala sumbangsumbang bacaan aku, namun, segala puji bagiMu yang masih memberi aku peluang untuk solat.

Segala puji bagi Allah yang memberkati aku dengan solat jemaah, sebagai imam walaupun jauh dari yang yang terbaik, sebagai bilal walaupun sangat tidak berlagu, sebagai makmum yang sangat berdisiplin, dan sebagai peng-ameen yang sangat berkaliber.

Segala puji bagi Allah untuk bakat memasak aku yang tak dapat dinafikan lagi.

Segala puji bagi Allah atas rezeki yang datang dari segala penjuru dunia yang tidak hentihenti. Makanan yang masih terhidang, akan terhidang, sudah terhidang lalu habis, lupa untuk dihidang, nugget yang masih belum habis, daging yang masih banyak, kopi yang hampir habis sebab selalu minum sebelum kelas tapi tetap mengantuk dalam kelas, sori professor, sori doktorah.

Segala puji bagi Allah untuk mama dan papa yang tidak keberatan menghantar aku ke tempat sebegini. Seumur hidup aku diuji dengan kelebihan dan nikmat melimpahruah, aku bisa merasakan kekurangan disini, semoga dapat mendekatkan diri dengan Tuhan. No worries papa, fulusnya masih cukup. Tapi jika mahu dihulurkan lagi, sesungguhnya tiada salah berbuat demikian.

Segala puji bagi Allah untuk roommate yang tidak tidur selepas Subuh dan selalu kejut aku ke kelas. Qis…bangun, dah nak 7.30. Mua, ada 8 minit lagi sebelum 7.30. Bagi Qis tidur lapan minit.

Segala puji bagi Allah atas lapan minit paling berharga untuk hari ini.

Segala puji bagi Allah untuk rasa mengantuk yang sangat nikmat. Sesungguhnya manusia ini, sangat gemarkan tidur! Baca ni. Jom kurangkan tidur ye~

Segala puji bagi Allah untuk Panadol, teman kecil ketika pening kepala yang kadang menjengah secara tibatiba. Telan 2 biji, tidur, maka hilanglah segala resah sakit kamu, dengan izinNya yang Maha Penyayang.

Segala puji bagi Allah untuk Suratul Waqiah sebagai peringatan setelah lama terlupa.

Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah), (Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat. Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu; Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian. Suratul Waqiah (56:11-14)

Segala puji bagi Allah untuk kalimah ini yang menggembirakan hati aku.

Dan (ingatlah), apa jua yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuiNya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya). Surah Al-Baqarah (2:215)

Segala puji bagi Allah untuk mata yang masih bisa melihat. Segala positif yang aku nampak, segala negatif yang aku nampak. Aku mohon jangan Engkau butakan aku di hari akhir nanti ya Allah.




Aku nampak 3 lelaki salin baju di belakang pokok. Apa mereka ingat mereka masih bayi?

Aku lihat sampah bertaburan di jalanan.

Aku lihat keldai busuk masih dipaksa meneruskan perjalanan, dengan beban lebih muatan, jika ia bisa berkatakata, pasti manusia itu dihambur dengan kemarahan.

Aku lihat wanita berpurdah meratarata, berjalanjalan membawa mesej; kehormatan adalah yang paling indah bagi wanita. Buat aku jadi malu dengan diri sendiri.

Aku lihat van kecil sarat dengan manusia. Kufikir kembali, apakah aku di India?

Aku lihat anak kecik bergayutan di tepi tram. Kufikir kembali, apakah aku masih di India?

Aku lihat makcik tua berdiri sambil membaca Quran, di celah kesibukan orang ramai.

Aku lihat semua orang sedang minum teh. Tapi aku cintakan Nescafe!

Disebalik kenikmatan menghirup udara berhabuk ini, aku lupa untuk bernafas kerana Allah.

Tika bersimpati pada pengemis kanakkanak ribena yang tidak pernah berkasut, aku lupa untuk memujiNya untuk kasut Converse yang masih bisa dipakai walau kotor berhabuk.

Di sebalik kesibukan mencari sheesh towuk terenak, aku lupa untuk bersyukur dengan nasi ala ala pulut di rumah. Serious beras Malaysia sangat enak. Sila bersyukur sekarang!

Aku lihat penjaga kedai itu kerjanya baca Quran sahaja. Bila azan, kedai ditutup dan terus dia solat. Apa pula alasan kami di hari akhir nanti, bila selalu lewatkan solat? Audzubillah.

Tika tidur di atas tilam lembik yang teramat enak Alhamdulillah, teringat pula akan tilam Rasulullah s.a.w. Jadi malu sendiri.







Angin sejuk masih bertiup, pasti sungguh enak jika aku tidur di dalamnya. Teruskan bertiup ya angin. Kamu sudah tukar fikiran aku. Sebentar tadi aku mahu belajar, sekarang kamu tiba lalu aku mahu tidur di dalam kamu. Selamat pagi wahai pembangun bagi, selamat tidur wahai punggungpunggung malas.
Tukar fikiran. Aku mahu pergi carving gigi dari lilin. Seronok kan? Ah, sudah pagi rupanya. Aku tidak tidur wooooooooooooo~

(maaf ye post ni sangat berterabur)

5 comments:

liyana nadhirah said...

drop by hena..hehe..
mge2 bumi ini terus mentarbiyahkan kite..
p/s:nina, yah mau ke alex nxt week;)

Wahidah said...

bumi arab ade di mana...

qistina said...

di mesir lah cik wahidah..alhamdulillah seronokkkk :D

ipv6 said...

this must be sound funny to some quarter but then what's genih?

qistina said...

its the egyptian pound.