Wednesday, March 24, 2010

pening lah!

Tengahari tadi dalam kelas, lecturer tu explain kenapa Muslim kat Malaysia kena check for HIV/AIDS before marriage. Kenapa? Bukanlah sebab Islam ni agama yang gila bagus, kiranya nak pastikan ketenteraman hidup pasangan yang baru berkahwin ke apa, tapi sebab…

‘The highest population of HIV/AIDS carriers are Muslims.’

Then, aku jawab dalam hati,

‘excuse me sir, they are not Muslims, but Malays to be exact’.

Logic kan? Bukannya diorang hisap dadah sebab diorang Islam, diorang hisap dadah sebab diorang tak fikir panjang, dan sesungguhnya setan tu amat hebat dalam menghasut manusia, walaupun manusia sebenarnya berotak. Ni takde kena mengena dengan mangsa HIV/AIDS yang tak bersalah.

Ada jugak lecturer yang bercerita pasal kebenaran dalam sejarah. Oke aku boleh terima kalau government tukar sejarah sebab nak jaga nama baik certain pihak, or nakkan certain benefits. Aku tiada masalah dengan tu.

Tapi tiba-tiba dia mula cerita pasal kebenaran kitab-kitab. Confirmlah dia tak berani cakap pasal Quran, sebab mana ada orang pernah tukar ayat Quran kan?

Bla bla bla bla..dia mula cakap pasal bible.

‘Angus, tell us the story of David’. Angus kurang ingat.

‘woi Nina kau tahu tak?’

‘Entah, aku tak tahu. Which story eh?’

‘Nabi Daud lah kan?’

lecturer tu kemudiannya mulalah cakap, dalam bible ada satu cerita pasal David, tapi sebenarnya priest semua dah tukar cerita tu, sebab tak  nak orang Christian fikir buruk pasal prophet tu.

‘David actually ran with an enemy’s wife’

macam kahwin lari lah. Kira macam mengsimbolkan kemenangan.

‘so Sir, are you saying that the Prophet is actually a bad guy? He can’t be a prophet then..’
‘that’s why they changed the bible, Nik’
‘never heard of it Sir’
‘You just have to find the right source’

Adakah Nabi Daud sebegitu? Selagi aku tak jumpa dalam Quran, aku takkan percaya. Mungkin aku yang cetek ilmu. Kalau ada sesiapa yang tahu, sila beritahu aku, sungguh aku konfuse.

Sebab Joshua Evans cakap, dia masuk Islam sebab ada certain parts dalam Bible yang memburukkan Nabi.


????????????????????????????????????????????????????????????????

1 comment:

yasmin said...

hehe aku tawu cte nih..ko jgn caye la ape sir ckp...dorg yg dpt source xbtul