Tuesday, January 12, 2010

at last...internet!


Bila kita sudah nampak jalan yang benar, kita sedar kita perlu berubah. Perlu mengubah arah, dari jalan sekarang ke jalan yang benar itu, yakni jalan menuju ke akhirat yang bahagia.

Dari titik inilah kita sedar bahawa terlalu banyak yang kita sudah berbuat salah, persis orang yang jahil pula. Sedangkan bukannya jahil, tapi sombong untuk menerima kebenaran yang nyata.

Dan pada saat kita berhijrah inilah mata kita jadi lebih terbuka. Kita jadinya lebih aware dengan apa yang orang-orang sekeliling kita lakukan. Setiap perlakuan mereka kita hakimi, baiknya atau buruknya. Yang baik itu kita kagumi. Yang buruk pula, kita jadi takut. Takut kerana dia tak berubah, dan takut kerana kita tak berani mencegah.

Mula aku terfikir. Kenapa sekarang kita jadi lebih observant dari dulu? Baik buruk orang lebih jelas pada mata kita sekarang? Lagian yang buruknya?

Iya, kerana kita pernah jadi orang itu.

Yang solatnya sering saja lewat, yang auratnya jauh diambil berat.

(Tapi bukanlah bermakna pada saat ini, kita aja yang benar. Bukannya kita malaikat, malah jauh sekali. Jangan sesekali rasa diri ini lebih baik dari orang itu. Mungkin orang itu sedang jahil, sedangkan dulu, bila karakter kita sama aja dengan orang itu, kita malah tau kita sedang salah. Makanya, syukur saja pada Allah kerana ditunjuki jalan yang benar)

Jadi kenapa kita takut aja cegah orang itu dari menyentuh dosa?

(From my point of view)
Kerana , orang yang mula berubah, perubahannya jelas sangat dilihat dari mata orang lain. Karakternya jadi lain. Lebih lagi yang perempuan. Hijabnya sudah lain, cakapnya sudah lain, gaulnya juga sudah lain. Mungkin tidak lagi bermanis-manis dengan yang pria.

Jadi, ada segelintir masyarakat yang ngakk enak dengan hijrah ini. Mungkin kerana orang yang sedang berhijrah itu, pernah menegur si pembuat salah ini. Niatnya baik loh, tapi sering saja disalahtafsir. Sering saja mereka digelar ‘ustadzah’, ‘ustadz’. (Kalau mau husnuzon) oke mungkin penggelar itu ikhlas memanggilnya ‘ustadzah’, sebagai doa. Tapi bila difikir, bunyinya seakan memerli aja kan?

Kononnya di mata mereka, ‘ustadzah’’ustadz’ ini menunjuk-nunjuk, atau tunjuk pandai. Ada juga yang katanya, ‘ustadzah’’ustadz’ ini lagi gelabah dengan hijrahnya. Atau bahasa modenis-nya, ‘budak baru nak up’. Masakan bisa digelar to that extent?

Pada pandangan aku, orang yang menggelar-gelar sebegini, amat rude, and they have no manners at all. They refuse to accept that they are the one who’s in the wrong, dan kerna itulah mereka jadinya keras hati, tak mahu melihat perubahan orang lain dari segi yang positif.
(Aku malah kasihan orang sebegini, makanya doakan aja untuk mereka, agar diberi hidayah oleh Allah)

Jika ada yang memakai socks, kiranya untuk menutup aurat, dan kita di sini semua sudah jelas, malah lagi terang-terangan bahwa kaki itu juga aurat untuk wanita.

Maka kenapa pula dilabel sebagai bida’ah?

Jika pada mata kamu, kita menutup aurat itu bida’ah, Islam apa kamu ini? Beri fatwanya, beri mazhabnya!

Jika kita tak mau berpacaran, kerana lagi terangan ianya menjurus zina, dan sudah Allah beri amaran, la taqrabuzzina!

Maka kenapa kita dilabel sebagai mengada, malah sombong?

Islam apa kamu ini?

Mengapa suka benar provoke kemarahan seseorang?

Jika kamu tidak mahu berubah, maka silakan ya akhi, ya ukhti. Tapi mohonnya ya, beri kita peluang untuk berhijrah! Kenapa mahu disekat?

Fikir saja begini: kita sayang sama kalian, jadi kita juga mau kalian sama-sama berubah. Amar makruf nahi munkar kan? Jadi mengapa negatif saja pemikiran kamu itu?

Omongan di sini bukanlah kepada one particular person saja, tapi kepada semua orang. Kepada aku juga, dan kamu semua juga.

Jika ada teman yang mahu hijrah, ikuti dia. Jika kamu tidak mahu ikut hijrah, itu masalah kamu, tapi jangan disekat hijrah orang lain!

Jadi siapa yang bida’ah sekarang?

3 comments:

Anonymous said...

If u can't change a person always doakan semuga Allah gives him/her hidayah. It's not for u to judge. MAMA

qistina said...

oke mama :)

atika said...

imy weyy
sudah lama x update blog :DD