Thursday, April 29, 2010

Freehair kah? Dan to those yang sedang nak berubah...

Location : MPH Bookstore
Time : Redup-redup angin

‘Nanti I pergi Egypt, I nak pakai tudung macam tu, tapi tudung lain la, cuma saiz macam tu’. *pointing towards a group of girls yang bertudung labuh*

‘Apasal kena tunggu pergi Egypt? Benda yang elok, buat lah sekarang terus’. *muka nasihat dan perli at the same time*

Okay terimakaseh atas nasihat yang hebat ni. Obviously lah aku terasa, because it’s the same advice yang aku selalu beri kat kawan-kawan yang mintak sokongan untuk berubah. Aku selalu cakap ;

‘Bila kita tahu benda tu baik, buat je terus, kenapa nak tunggu certain event baru nak buat? Kalau nak tunggu kekuatan tu datang, sampai bila-bila pun tak kan datang. Kekuatan tu kita bina sendiri. Fikir positif. Jangan fikir apa yang orang cakap. Hijrah tu satu kemestian, bukannya pilihan.’

Rupa-rupanya mentality aku agak sempit. Aku terfikir bahawa kalau satu penghijrahan yang aku bebelkan selalu kat atas ni, cuma penghijrahan yang besar, bukannya penghijrahan kecil. Contohnya, dari tidak solat, kepada solat. Dari tak tutup aurat, kepada tutup aurat. Dari ‘in a relationship’ atau ‘its complicated’ atau ‘expexting someone’ kepada simply ‘single and loving it, alhamdulillah’.

Rupa-rupanya penghijrahan itu, subhanAllah, juga merangkumi perkara yang aku anggap kecil, wala haga. Mungkin dari bertudung menutup dada, kepada tudung yang dirasakan lebih modest. Atau mungkin dari sedikit kepada lebih banyak memahami tafsir al-Quran. Atau dari solat biasa kepada solat yang sentiasa awal waktu, dan lebih khusyuk!

Semua perubahan yang kita buat setiap hari adalah hijrah yang baru. Tak kira sekecil mana. Tapi janganlah asyik yang kecil saja, utamakanlah hijrah yang lebih besar.

Siapa yang hari ini lebih baik daripada kelmarin, dia seorang yang hebat. Siapa yang kelmarinnya lebih baik daripada hari ini, dia tercela. (Riwayat Naim bin Abdur Rahman dan Yahya Bin Jabir).

Sekarang aku tengok banyak kempen-kempen kat Facebook. Alhamdulillah. Kempen Menutup Aurat. Perempuan Lebih Cantik Jika Berpurdah. Tapi satu yang betul-betul menarik perhatian aku; ‘Saya Freehair Tak Semestinya Saya Jahat’. Memanglah awak tak jahat. Bukanlah peribadi seseorang tu disandarkan pada pemakaiannya. But think about it this way, aku cebok idea daripada comedian Dave Chappele. You really have to watch this, he mashed up the whole idea and concept of dressing.

“just because they dress a certain way, does not mean they are a certain way, but ladies you must understand, that is effing confusing!”

Pardon the language. But afterall, the message is genius!

Memang tak pernah bila aku tengok seseorang yang free-hair aku rasa diorang jahat. Who are we to judge kan? But I just assume that you’re one heck of a brave girl. Dah dinyatakan dalam Quran,

‘Dan katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung ke dadanya’ An-Nur (24:31)

Berani lah kan, untuk mengingkari perintah Allah. Ini satu perintah, bukannya nasihat. Okay mungkin ada yang free hair sebab tak tahu menutup aurat itu wajib, but now that you already know, wajiblah untuk kamu berubah. Tak perlu fikir apa orang kata, kamu buat benda yang baik, menutup aurat. Menjaga maruah diri, kehormatan diri. Mencari kebahagiaan di negeri akhirat. Tindakan yang sangat bijak.

‘Barangsiapa yang mengkehendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, pasti Kami berikan (balasan) penuh atas pekerjaan mereka di dunia (dengan sempurna) dan mereka di dunia tidak akan dirugikan. Itulah orang yang tidak memperoleh sesuatu di akhirat kecuali neraka. Dan sia-sialah di dunia dan terhapus apa yang telah mereka kerjakan.’ Hud (11:15,16)

See? Kalau dunia yang sedang kita cari, Allah akan berikan kegembiraan, nikmat yang cukup sempurna. Tetapi akan rugi di akhirat. Sekarang ni kita fikir, mana yang sementara dan mana yang kekal. Negeri akhirat itu yang berkekalan, dunia cumalah persinggahan. Biarlah kurang gembira kat dunia, kurang glamour kerana tutup aurat, nampak kodi sebab tutup aurat, but if cara ni lah yang akan berikan kita kebahagiaan yang berkekalan di akhirat, yang akan menjauhkan kita dari azab neraka, then,  this is the only way.

So with this, aku menyeru kamu semua untuk sama-sama menutup aurat. Ingat, bertudung sahaja bukan bermaksud menutup aurat. Menutup aurat tu menutupi semuanya kecuali muka dan tapak tangan. Kaki pun aurat. Berpakaian yang longgar. Then untuk skop yang lebih besar, hijab juga merangkumi batasan pergaulan antara lelaki dan perempuan. Menjaga hati, menjaga lisan. Menjadi mutiara dalam Islam. Cantik, indah tapi sukar didapati,terlalu tinggi nilainya.

Okay insyaAllah, till next post.

Ma’a salamah.

See you laytahh..
ok that’s a bit lame.

J


Just for entertainment. One hella funny guy.

9 comments:

Hannah said...

skarang ni xmain la 'x semestinye aku freehair aku jahat', now dah jadi 'xsemestinye aku pkai tudung aku baik' kann donggg? oink XD

qistina said...

u cakap pasal diri sendiri ke donggg? macam faham2 je moo moo :D

Hannah said...

ape ni bro.mane ade.gua sekeh kpale lu kang. woof!

♥darina♫ said...

ahahaha klaka la dave chapelle ni. yep. aku pun slalu pening camtu. klau pmpn pun dh pening, inikan plak laki?? your appearance does reflect who you might be if not who you are. eh eh, post lg wehh. promote la skit blog ko ni kt fb. -.-

qistina said...

tak pandai promote la..sila ajar aku.

ArtForAuction said...

Read this somewhere:

"Girls wear those low top that shows of their boobs. then when I look at it they call me a pervert! I mean, like, what do you expect?"

qistina said...

hahaha. what u see is what u get, so if u see that much, just maybe, u can get as much!

betul, 'whaddaya expec?t'. a perfect question.

Dakulala said...

nice info...i like this entri...

qistina said...

thanks. tapi macam banyak merepek dari banyak info.