Sunday, August 22, 2010

nah sekarang kamu bisa dengar doaku

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada sayur, sesungguhnya ia pahit dan tidak sedap tapi mama cakap kena makan sayur nanti susah nak berrrr.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku kepada  wang semata kerana Eminem cakap wang boleh membeli crazy-ass happiness dan aku tidak mahu gila-punggung.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada dakwah.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku kepada tidur selepas Subuh, lalu disambung dengan tidur sebelum Zohor konon mengikut sunnah tapi mengikut nafsu.
(Eh, kamu juga ya?)

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada tahajud.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku kepada HBO, eeesh banyak sungguh cerita best.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada RasulMu.
(Allahumma Solli ala Muhammad wa baarik wa sallim alaih)

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku kepada YouTube.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada ad-deen al-Islam yang jameeeel.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku kepada laptop yang sudah tak di-shutdown selama hampir seminggu.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada ibuku Radziah Mokhtar. Limpahkan dia keberkatan yang tak bisa dihitung. Sesungguhnya aku suka benar bila dia…mmm…ah, segalanya tentang ibu lah aku cintai! manakan bisa dibenci kan?

Ya Allah, Engkau hapuskanlah kecintaan aku pada pujian. Dan Engkau hapuskanlah pujian yang akan datang, sesungguhnya aku tidak layak.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada bapaku Nik Abdul Malik.
Limpahkan dia keberkatan yang tak bisa dihitung. Sesungguhnya aku suka benar jika dia memberi aku seringgit duit baki selepas ke bazaar, dan juga segalanya tentangnya.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku pada air Zappel yang kurang sihat, Tapi sungguh enak ya air itu. masyaAllah.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku pada keluargaku dan merekamereka yang bersamaku.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaanku pada kaum Adam yang terlalu kacak dan menarik di kaca telebisyen. Jangan risau wahai kaum Adam, aku kurang tertarik pabila di realiti, kamu selamat, kamu selamat dari fitnah ini insyaAllah.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaanku pada sujud. Dan buatkanlah imam di surau sujud lama sikit supaya aku bisa berdoa juga dalam sujud.
(Potong line betul pak imam ni kan?)

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan baru aku pada HellBoy, walaupun rupanya kurang menarik, namun dia sangat protective dan super badass, in a positive way of course.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku pada Quran, ya’ni kalimahMu yang sungguh indah. Dan jadikanlah ia lebih indah di mataku, telingaku, hatiku dan imanku. Dan berikanlah aku pemahaman terhadap bahasa yang indah ini, ya Allah.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku pada Mr.Internet yang semakin hensem di waktu malam. Mengapakah cinta kami jadi sebegitu utuh di kala malam menjelma?

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaanku pada majlis-majlis ilmu walaupun sekadar di YouTube, walaupun diselang-selikan dengan standup comedies kerana Biiznillah, ketawa itu sihat. (sila gelak tanpa sebab, sekarang!)

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku pada DeStorm. Masakan hambaMu bisa menjadi kreatif sebegitu, sudah tentunya Engkau, AllahuAkbar jaoooh lebih Hebat. SubhanAllah!

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku pada solat terawih, yang kadangkadang agak memenatkan lagilagi jika solat di sebelah makcik yang tak mahu rapatkan saff dan suka bergoyanggoyang oh amat pelik.

Ya Allah, Engkau hapuskanlah kecintaan aku kepada muzik. Indah, tapi lebih banyak hodoh dari hensem, Sudah aku larikan diri darinya, namun kaki masih menghentak mengikut rentak di dalam kepala, dan diri masih meng-humming di kala kebosanan.

Ya Allah, Engkau tingkatkanlah kecintaan aku kepada menulis di blog, walaupun tidaklah hebat mana, namun aku juga mau menyumbang setitik dua di medan dakwah insyaAllah.

Ya Allah, Engkau kurangkanlah kecintaan aku kepada dunia dan seisinya. Aku cumalah pengembara yang berhenti di bawah pokok. Sungguh teduh pokok ini ya..Alhamdulillah.

source
Ya Allah, kejutkanlah aku jika di perjalanan ini, aku lalai lalu tertidur..sambil memakai topi?

4 comments:

liyana nadhirah said...

like, like ,like =)))

qistina said...

shukran gidddddan =DDDDDD

atika said...

suke gile doa kau
SUNGGUH MENARIK :))
hahaha

qistina said...

hehe :D
lebih seronok kan kalau lebih specifickan doa.