Monday, February 28, 2011

'i'm cute please comment my pics' oh get a life

Teringat waktu zaman kanakkanak dulu, zaman otak dan hati belum matang (sekarang sangat sangat sangat matang dah), zaman MySpace dulu. Nak dijadikan cerita, adalah satu kejadian yang sangat terpahat dalam fikiran aku.



Tersebutlah kisah, ada seorang gadis cantik tulis comment di wall kembar aku. Katanya, ‘Pergi check profile page *Minah, saya kenal pemilik akaun ni, tapi belum pasti. Minta kamu check sertamerta. Dia menipu ni’. Makanya aku dan siKembar sangatlah eksaited kerana bunyinya sepertinya suatu yang amat menarik and sounded very thrilling la kan. And so we went.

Mulamula usha page tu, tengok gambar macam dari jauh la kan, alaa..yang bukak macam tab tu, yang tunjuk banyakbanyak gambar tu, jadi, gambar jadi kecik. Gambargambar di profile tu nampak familiar tapi aku masih dengan yakinnya cakap, ‘macam cute je cik *Minah’ . So bila cute, aku nak tengoklah gambar penuh, and so I clicked.

Makanya! Terkejutlah aku! Nama yang berbeza tapi kesemuanya foto aku? Patutlah tadi aku cakap , ‘macam cute je cik *Minah’ (hehe perasan sebentar di situ). Memang lah familiar! Muka sendiri! Dah lah terpuji diri sendiri! Tak baik lah minah u buat I macamni!

Aku dan siKembar pun pastinya sangat terkejut lah. Aku pun browse setiap foto, setiap comment di wall itu. Ramai benar yang mahu berteman? Alahai *Minah, apa yang sudah kamu lakukan?

Sampai hari ni aku teringat insiden ni dan (kononnya) aku trauma walaupun  tak beri impak yang hebat, aku cuma bingung kenapa foto aku yang digunakan. Jika ada yang aku berbuat salah pada kamu, aku minta maaf sungguhsungguh, tak perlu rasanya buat sebegitu kan?

Sungguh aku malu dengan insiden tu, malu dengan ketidakmatangan diri sendiri post gambargambar ‘perasan cute’.

Kita semua pernah lalui stage tak-matang ni kan? Di mana semuanya mahu ambil gambar yang membuatkan muka tu jadi cun, hensem, hotstuff, flawless..dan banyak lagi. Ada 80 gambar muka yang sama, cumanya angle berlainan, dan lighting sedikit beda, namun muka kamu sama saja cik. Masih begitu. Yang senget masih senget, yang berjerawat masih tampak, yang gelap masih gelap, yang cerah masih cerah, apa lagi yang mahu dibuktikan? Ya kamu cantik, ya kamu tampan, ya rambut kamu cantik, ya tudung itu gorgeus benar, apa lagi?

Tulis saja lah sebagai tajuk album itu ‘saya sangat comel, sila komen cakap saya comel, terima kasih saya tahu saya comel ala malu laaa’

Kita semua dah pernah tak matang kan? Jadi, sudahlah tu, mari lah jadi  matang. Cukupcukup lah ambil gambar diri sendiri. Kamu tak tahu apa yang dikatakan orang di belakang skrin itu. Janganlah pula cakap ‘aku tak kisah orang nak cakap apa, itu masalah dorang’. Itu bukan masalah ‘dorang’ tapi sebenarnya masalah kita, tak nak terima kritikan. Aku faham, aku pun susah terima kritikan, tapi menerima kritikan itu PERLU. Kerana orang yang suka mengutuk orang ni, senang nampak keburukan kita, tapi diri sendiri lebih mudah nampak kebaikan diri sendiri.  Emmm faham?

manfaatkan orang yang tak sukakan kita, sebab mereka suka cari kekurangan kita, kemudian kita boleh baiki diri. Kehinaan orang tidak bahaya, tapi menghina orang itu bahaya’         
Aa Gym


P/s – kepada lelaki di MySpace, sungguh maruah aku lebih tinggi dari menerima lamaran kurangmatang di MySpace.

p/s – kepada *Minah, diminta jangan diulang perkara ini terhadap orang lain pula insyAllah? *Nama kononnya ditukar untuk jaga aib tapi sebenarnya tak tahu nama sebenar Minah.


Wanita semuanya perlu bermaruah, dan flirting dengan semua lelaki bukanlah satu aksi yang bermaruah mahupun bijak, yes?

Diri kamu lebih berharga dari pujianpujian kosong dari lelakilelaki yang hanya mengharapkan kegembiraan dan keseronokan semata.


Wanita perlu diselubungi rasa malu, ini barulah hotstuff yea.
(malumalu kucing saja tak boleh)



7 comments:

si ngeng. said...

sumpah aku gelak gile babeng bace post kau yg ni.

and... makan dalam ayat last kau. aku tertunduk malu. *terdiam.


hmmm....


u're a woman now. so proud of u :)

qistina said...

lol tak tau what to address u, obviously not ngeng..ye det!! hehe, nak tanya, what is makan dalam?

si ngeng. said...

jgn nak det sgt lahh kan. i u je sudah lah. like the rest of ur formmates...sume i u je dgn i..haha



makan dalam is...how to say ahh...terase lah. mcm..sape mkn cili, die terase pedasnye. or something like dat...huhuhu

are-are said...

wargh best la entry nie nina. haha! dlm maknenyer tue, hehe ;)

nrulblueyes said...

penatnye nak paham.
maknenye ade org create akaun lain and gune gamba nina?
moral of the story pulak - jangan ambil gambar muncung mulut gitu?

Tawazun said...

haha..alhamdulillah, insaf pon ko, P.O.
mesti teringt zaman berebut2 g cc yang canggih di skola ntok check pujian terbaru teman2..haha

qistina said...

u - oh,terasa lah kan. masa baca komen tu i tried to translate it directly, eat deep. lol makes no sense.

are-are - jangan terasa sudah, hehe.

nurul fathiyah - yes ada orang amik gambar nina and buat account sendiri. yeahhhh no mulut muncung!!

chip - hahahah kau le, aku tak :P