Wednesday, December 2, 2009

the kampung in the middle of nowhere



 These are the villagers yang kitorang lawat. see the really long queue? aku rajin so aku pun salamlah everyone n cium tangan each and every makcik kat situ, sebab mama cakap salam orang tua dapat banyak berkat. 



tangga je yang berkaler.



rumah ni kira besar and ok kalau nak bandingkan dengan yang kat bawah ni.



ni antara rumah orang yang miskin sangat. bilik, kipas semua takde. cuma ruang kosong kat dalam rumah tu. the guy in white selalu tolong, but he himself pun selalu sangat takde duit. dapur diorang ada kuali, but no food, cuma air kosong. so kita kenalah bersyukur dengan semua yang kita ada sekarang ni kan?


ada some villagers yang makan daging time eiduladha je, tu pun sebab ada fellow muslims yang derma. if not, tak dapat makan daging langsung pun. ish3. 
(semalam aku makan nasik goreng daging merah tapi tak habis, aiyoh)




ini sekolah diorang yang dulunya masjid buruk. sangat dhaif, takde kipas, pintu tingkap pun semua macam dah nak tercabut. kita kena syukur ada aircond!



masjid ni dibina atas donation dari malaysia dan arab. bangga! alhamdulillah orang malaysia pemurah,  insyaAllah banyak berkat.



aku tak tahulah kalau ni diorang punya UMNO or PAS. ehehehe sukahati aku je ek.



and you can see sabrina making a weird face(macam terpijak tahi lembu). front there is mama and papa and up front is feri yang kitorang naik. i heard that few kids takut nak naik feri ni sebab bukan Muslim yang bawak. aku pun rase safer when pakcik cool yang aku rasa macam ustaz tu bawak boat kitorang. hehe. otak sempit.


so the trip to the kampung was fun. but the trip back naik feri agak lama. i slept and rest my head against the wooden seat, bila bangun rasa cam tengkuk patah. haha. i prefer the boatride atas boat yang dhaif tu, sebab lagi adventure. haha perasan adventorous.


so aku belajar from visit to kampung ni, that kita kena syukur atas semua nikmat yang kita ada sekarang ni. compared to them, kita ni kira dah macam anak raja, sebab nak apa semua dapat. as papa and mama said; doa lah kat Allah untuk kekalkan nikmat yang sedia ada, bukannya kept asking for more. 




No comments: