Monday, October 19, 2009

zikir : lip balm ku?

bibir aku kering.
kena sindir pulak dengan si fulan bin polan tuh.
itulah kau, orang basahkan bibir dengan zikir, kau pulak bersokseksoksek je lebih.
dushhhh!
kena tepat batang hidung.
sememangnya itu sindiran yang amat amat mengena.
hebat sungguh cara beliau sindir aku.

bila muhasabah diri, aku tersedar aku memang selalu lalai ingat Allah.
lepas tu dalam doa, banyak pulak memintak-mintak. thickface betul aku ni.
give and take la deyyy.
kalau kita tak ingat Allah, kenapa DIA nak ingat kita?
tapi sesungguhnya DIA itu as-sami, kita lalai pun, DIA setia mendengar 'wishlist' kita.
tapi sesungguhnya DIA itu al-mujib,kita lalai pun, DIA makbulkan doa kita.
di mana syukurmu? di mana malumu? (ni soklan untuk diri aku ok)

kalau kita tak nak Allah lupakan kita, rajin-rajinlah berzikir.
tak semestinya perlu duduk atas sejadah baru boleh wirid dan zikir.
dalam bas, mamak, kelas, sebelum tidur, bila-bila masa pun boleh zikir.
tapi kita je yang malas, berat sangat bibir tu nak berzikir.
kalau mengumpat, ringan je bibir tu kan? (especially kaum hawe lah)

'basahkanlah bibirmu dengan zikrullah, hidupkanlah hatimu dengan iman.......'
fail to recall continuation tu.
sila-silalah share dengan nina kalau korang tau eh.

lesson for today,
zikirlah selagi mampu.
sepatah zikrullah je pun bisa selamatkan kita di akhirat nanti.
ingat, amalan sebesar/sekecil zarah pun Tuhan ambil kira di sana nanti.

ini list zikir-zikir harian yang boleh kita amalkan.
semoga kita istiqamah dalam berzikir.

so, berapa banyak zikirmu hari ini?

4 comments:

bedah said...

betul3!! =D
zikir tu pengubat hati juga

qistina said...

bedah, kalau sakit hati boleh repair ngan zikir a kan? Ahahaha. D power of zikr, hebat ooow

♥darina♫ said...

tu la wei. aku nk byk berzikir gak. x nk curse2 dh everytime marah. hadoii. saket pale.

qistina said...

aikk, kantoi dah kau suke curse.haha. curse hindustan ke darina jii?
aku pun dah stop cakap yg x elok2 (bukannya maksudnye dulu aku slalu curse ok?)
kata-kata kita kan doa, tak nak lah doa yg x elok kan?
percakapan yg buruk tu semua macam syaitan.
kita nak jadi sebaik malaikat.

kalau marah, p amik wuduk je senang, air tu akan bakar api marah kite. kalau berdiri, duduk, kalau dah duduk, baring je.
(in my case) kalau dah baring, tido. hehe.
jgn jadi macam aku.