Sunday, October 25, 2009

nafsi-nafsi

kalau sesiapa yang gila bola, sure semua tahu semalam manchester united kalah 2-0 to liverpool. aku bukanlah gila bola, but i do live in a surrounding yang gila bola. whenever people scream their own team, i just scream out THIERRY HENRY!! and then when man u kalah teruk, happen lah gaduh-gaduh comel between bestfren ku sebab dia sokong d losing team aka man u lah kan.

so aku pun teringatlah pasal sifat nafsi-nafsi or sifat kekitaan yang semakin berleluasa dalam komuniti kita zaman sekarang, terutamanya dalam kalangan penduduk bandar. bukanlah aku cakap isu bola ni that serious, but it is just a muqaddimah untuk post terencat ini.

sifat nafsi-nafsi diterangkan as 'kampung aku, aku punya, kampung engkau, engkau punya'. kira sifat kekitaan lah atau individualistik. sifat ni ramai yang praktikkan tanpa disedari. hanya mencuba untuk memajukan komuniti atau  kaum sendiri tanpa berfikir pasal orang lain. yang lagi parah, cuma berniat untuk memajukan diri sendiri dan tidak mahu membantu orang lain.

ada sesetengah pemikiran orang yang pandai, yang beranggapan bahawa jika dia menolong orang lain, maka dia akan menipiskan peluangnya untuk menjadi yang terbaik. satu sikap yang amat selfish dan tidak sihat. sedangkan jika ilmu itu dikongsi beramai-ramai, insyaAllah DIA akan membalas kita dengan ganjaran yang jauh lebih banyak.
i don't know about you, tapi sikap ini sangat berleluasa waktu aku kat sekolah menengah dulu. maka mereka pun mendapat result yang agak tidak gempak ye. pengajaran buat mereka-mereka ni dari Allah.

kita semua perlulah tahu bahawa apa sahaja yang kita kongsikan atau ajarkan kepada hamba lain semata-mata kerana Allah, maka kita pasti diberikan balasan yang lebih baik. 'what you give, you get back'.
jadi, rajin-rajinlah berkongsi ilmu. ia merupakan satu sifat yang terpuji. confirm korang akan lebih disayangi Allah dan rerakan korang.

oh, aku terbaca ni, from wikipedia;

''Lebih daripada itu diriwayatkan dalam banyak hadis bahawa amalan silaturrahim akan memakmurkan rumah dan menambah usia walaupun para pelakunya bukan orang baik-baik. Amalan silaturrahim ini akan membersihkan segala amalan kita yang lain serta melipatgandakan kekayaan dan menolak bala..''

actually tak ada point sangat, cuma nak tulis about manchester united kalah. i thought they're great. guess i'm wrong?

No comments: