Friday, October 23, 2009

solat ku solat mu

Pernah tak kita fikir tentang value solat-solat kita?
Samada solat kita tu berkualiti atau sekadar solat yang kosong?
Solat yang penuh thomaninah atau solat tergesa-gesa?
Atau kenapa kita dirikan solat tu?
Sebab takutkan parents atau takutkan Sang Pencipta?
Sebab taati parents atau taati Sang Pencipta?
Atau apa yang kita dapat dengan solat fardhu tu?
Dapat ketenangan atau hanya bebanan?

Berkualiti ke solat kita?
Kalau masa niat, kita sebenarnya berniat nak cepat-cepat habis solat?
Atau semasa sebut ‘Allahuakbar’, kita tetap tak rasakan keagungan dan kebesaran Allah SWT?
Atau semasa dalam sujud/rukuk, kita berzikir tapi kita lalai mengingatiNya?
….
Kenapa kita sujud lama-lama waktu subuh?
Terasa dekatnya dengan Allah?
Atau sekadar melayan mata yang berat?
….
Kenapa kita jarang wirid selepas solat?
Kerana ada urusan penting?
Atau buat-buat ada urusan penting?
….
Kita tahu tak?
Masa baca al-fatihah, kita sedang puji Allah, dan berdoa ditunjukkan ke jalan yang benar?
Masa kita rukuk, iktidal dan sujud, kita sebenarnya sedang memuji Allah?
Masa kita duduk antara dua sujud, kita sebenarnya sedang berdoa?
Kita tahu tak apa makna setiap kalimah yang dibaca?
Bukan ke lebih bermakna solat tu kalau kita tahu makna-makna setiap kalimah?
But still, masih ramai yang malas nak ambil tahu.

Meh nik qistina tolong korang amik tahu. Memang panjang, tapi jangan malas nak baca! Kalau Tuhan malas nak layan korang, apa korang rasa? Semoga few minutes yang korang spare untuk baca makna-makna ni Tuhan akan gantikan dengan ganjaran yang jauh lebih besar di akhirat nanti. Sesungguhnya DIA itu Maha Pemberi. Plus, insyaAllah solat korang lebih khusyuk. Semoga Allah meredhai setiap usaha kita untuk lebih dekat kepadaNya.

Allah Maha Besar
Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
Hidupku,
Matiku
Adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.
Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.
Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.
Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.
Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.
Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.
Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
Kayakan daku,
Angkatlah darjatku,
Rezekikan daku,
Berilah aku hidayah,
Sihatkanlah daku dan
Maafkanlah akan daku.
Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.
Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.Selamat sejahtera dan rahmat Allah ke atas kamu.Selamat sejahtera dan rahmat Allah ke atas kamu

Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.Demi Allah, Demi Rasul, Demi Islam Yang Tercinta..
Subhanallah Wallhamdulillah Wala Ilaha Illallah Allahu Akhbar..
Solat itu tiang agama.
Subuh. Zohor. Asar. Maghrib. Isya’.
Jika kosong solatmu, maka kosonglah deen kamu.
Jika hancur solatmu, maka hancurlah deen kamu.
Maka goyahlah iman kamu.

Semoga solat kita diterima.

2 comments:

syAzwnEng said...

bagos nina... blog yg penuh ilmiah n beri keinsafan, i <3 it!! keep it up..

hessa said...

gomawo...aku pun kne insaf byk2 jugak, tu pasal lah aku tulis. i'll keep writing kalau ade yg keep reading :)