Sunday, October 18, 2009

sunday morning ku

Pagi tadi aku dibangunkan oleh celoteh-celoteh makcik2 Indon yang saaaaangat kuat kat luar bilik hostel. Ini bukan pasar payang ye makcik! Baru je hati nak mengamuk sebab bising sangat pagi-pagi bute ni, terpandang lah pulak kat jam yang tersadai tepi katil. Oh, pagi sudah tidak buta rupanya! Oh oh malunya dengan diri sendiri. Sudah agak lewat pagi ye. Maklumlah, semalam tidur lewat, or should I say sepagi? Hohoho. I’m sure whoever yang tengah baca ni, tak faham sepatah haram pun ape yang nik qistina cakap kan? But then again, tak kisah pun kalau korang faham ke tak.
Tahu tak kenapa sampai tak terjaga langsung sedangkan alarm clock kat iPod dah berbunyik since pukul 8 pagi? Sebab;


  • ·      Bacaan al-sudais memang menenangkan hati, macam tengah didodoi untuk tidur semula..ZZZzzzzzZZZ
  • ·      Lagu-lagu Fall Out Boy tersangat kuat sampai tuan punya iPod annoyed and tutup balik iPod and zzzZZZzzzz……


So, adakah salah imam al-sudais or rock band FOB? Salah diri sendiri lah ngok! Sebab sebelum tido tak nak niat bangun awal, tu lah pasal! Aduhh…I can see all my rezekis flying out of the window. Weeeee!

Bak kata nik abdul malik @ my dearest papa,

‘Tuhan ciptakan malam tu untuk berehat and sebahagiannya untuk hamba-hambaNya yang nak ketenangan beribadah, yang awak ni memandai langgar hukum alam, pergi tido lepas subuh buat apa? Beribadah amende dengan internet? Siang untuk cari rezeki, bukan membute!’’

Ok papa. Semalam je tidur lewat, sebab nak berkongsi ilmu. (yo la sangat!)

I think papa meant this;

‘’Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu untuk lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada siang hari mempunyai urusan yang panjang(banyak). Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepadanya dengan penuh ketekunan.’’
Al-Muzammil 73:6-8


Bak kate cikgu sekolah pulak (dah lupe lah cikgu ape, tak gune punye student), ‘sebelum tidur, pasang niat untuk bangun awal. Suruh malaikat kejut, insyaAllah bila azan Subuh, kita akan terbangun sendiri,’. Erkkk, I agree with pasang niat untuk bangun solat, but the malaikat thingy betul ke? Wallahualam. Ada kawan-kawan yang cakap, ‘kau bayangkanlah kalau malaikat kejut kau, tak ke horror tu? Macammane lah malaikat nak kejut kita? Aku pasang alarm clock je lah’. Pasang alarm clock jugak, jangan lupe pasang niat sudah.

Kalau malaikat maut yang kejut, barulah betul-betul horror kan? Sudah bersediakah kita untuk menghadapinya? Bak kata pepatah, solatlah seperti ini solat terakhirmu, dan carilah rezeki seperti engkau akan hidup selama-lamanya..ini sekadar dari ingatan yang agak lemah, but it should sound like something like that. Wallahualam. Kalau salah silalah tegur dengan mengomen ye!

‘’Wahai orang yang berselimut! Bangunlah solat Tahajjud pada waktu malam, selain sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat). Iaitu separuh daripada waktu malam, atau kurangkan sedikit daripada separuh itu ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya; dan bacalah al-Quran dengan ‘tartil’. ‘’
al-Muzammil, 73:1-4
p/s- I was confused by what ‘tartil’ means, so I opened up tafsir rasm uthmani, and tafsir tu gantikan ‘tartil’ dengan ‘perlahan-lahan’. Sila tegur lagi kalau salah ok?

Ini sekadar peringatan kepada kita semua, and peringatan untuk diri sendiri jugak (yang liat semacam nak bangun solat malam…heee). Jomlah berselimut pada awal malam, dan bukannya usai solat subuh ye.

Lesson of the day is, dengarlah cakap papa, tidurlah awal malam. Again, TIDURLAH AWAL MALAM! Kita manusia, bukannya batman untuk berjaga waktu malam. Semoga ada yang terase. Kakaka.





3 comments:

Anonymous said...

dat malaikat thingy cm btol je.doa malaikat kjot,tp sesungguhnye Allah yg kjotkan,no?
hehe.sindir diri sendiri? NICE!
and yes,papa da byk kali ckp cmtu..tp still...... :)

qistina said...

btul kot..lupe nak tanye ustad amin.haahaha. sindir diri sendiri, n sindir orang-orang lain jugak. sesungguhnya semua orang layak disindir dengan issue ni.haha. dah berbuih mulut papa tegur kite kan? yang penting, NIAT!

Anonymous said...

yela tu~