Tuesday, October 20, 2009

watch out boys and girls!

Sebab library sangat sejuk to stay there for 2 hours, so pergi la surau. Tengah lepak-lepak, bace la article-article agama kat situ. Ish. Jahil jugak kita ni, tapi x sedar kot. So this one, aku copy paste sebab malas nk re-type.

Seperti yang kita lihat  fenomena yang berlaku hari ini, agama Islam kini seperti dipermainkan oleh segelintir masyarakat yang langsung tidak menghiraukan hukum Islam yang membataskan pergaulan antara lelaki dan perempuan. Istilah bercouple dianggap sebagai perkara biasa. Mungkin masih ada yang kurang jelas dengan hukum bercouple di sisi Islam.
Bercouple merupakan satu tradisi atau budaya barat yang telah dibudayakan oleh masyarakat hari ini. Bermula dengan saling berpandangan mata, kemudian turun ke hati. Kemudian mereka akan saling mengutus senyuman dan cinta mula berputik. Bila rasa dah cukup sedia, masing-masiang mula ‘masuk line’. Ada yang berbalas-balas nota, bagi yang lebih advance, SMS digunakan. Akhirnya apabila dua insan berlawanan jantina ini sudah saling menyukai, mereka akan mengisytiharkan ikatan percintaan mereka kemudian dan bercouple.
Hubungan sebelum nikah, baik sudah lamaran atau belum, maka hukumannya adalah haram, kerana tidak boleh seseorang untuk bersenang-senang dengan wanita asing (bukan mahramnya) baik melalui ucapan, memandang, atau berdua-duaan. Sebagaimana Rasulullah bersabda :


“Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang wanita kecuali ada bersama-sama mahramnya, dan janganlah seseorang wanita berpergian kecuali bersama mahramnya.”

Bukan perkataan couple itu yang membuatkan hukumnya haram melainkan perbuatan ketika bercouple itu sendiri. Jika anda tidak bercouple sekalipun anda dilarang bergaul bebas tanpa batas syara’ antara lelaki dan wanita ajnabi kerana sesungguhnya couple merupakan punca kepada zina.
Berbalas-balas mesej di YM dan tidak lupa mengucapkan selamat pagi dan malam kepada kawannya yang satu itu diselangi dengan perbuatan telefon yang berpanjangan tanpa membicarakan hal-hal yang penting bukanlah jaminan bahawa kita tidak mendekati zina.
 “Telah tertulis atas anak Adam akan nasibnya dari sudut zina akan bertemu dalam hidupnya, tidak bisa tidak. Maka kedua mata, zinanya adalah memandang. Kedua telinga zinanya adalah mendengar. Lisan, zinanya adalah berkata. Tangan zinanya adalah menyentuh. Kaki, zinanya adalah berjalan. Dan zinanya hati adalah ingin dan angan-angan. Maka akan dibenarkan hal ini oleh kemaluan, atau didustakannya.”
HR. Muslim, dari Abu Hurairah
Hadis ini meminta kita berhati-hati dengan setiap apa yang kita lakukan. Setiap daripada anggota badan kita ada masanya yang memacu ke arah zina. Kadang-kadang kita sendiri tidak sedar. Tetapi bila ada yang memberi teguran mengingatkan, maka terimalah. Jangan pula kita cuba mengatakan perkara yang kita buat itu betul.

SEBAB-SEBAB COUPLE ITU DIHARAMKAN :
-          Orang yang bercouple tidak mungkin menundukkan pendangannya terhadap kekasihnya.
-        Orang yang bercouple tidak akan boleh menjaga hijab.
-        Orang yang bercouple biasanya sering bardua-duaan dengan pasangan kekasihnya.
-         Wanita akan bersikap manja dan mendayukan suaranya saat bersama kekasihnya.
-        Bercouple identik dengan saling menyentuh antara lelaki dan wanita, meskipun itu hanya berjabat tangan.
-        Orang yang bercouple, boleh dipastikan selalu membayangkan orang yang dicintainya.


Bagi yang belum terjebak, adalah dinasihatkan jangan sekali-kali menjerumuskan diri ke lembah percintaan. Susah untuk meninggalkan suatu perbuatan maksiat seperti ini setelah merasai kenikmatannya. Silap-silap terlanjur dan langsung tidak dapat meninggalkannya lagi.
Bagi yang sudah terjebak, sedang, ataupun yang muka berjinak-jinak dengan percintaan, sedarlah. Segeralah kita meninggalkan perbuatan maksiat yang tidak diredhau lagi dimurkai Allah ini. Tiada gunanya kita terus melakukan dosa demi meneruskan hubungan terlarang ini demi mendapatkan kebahagiaan duniawi yang sementara ini. Hanya satu jalan yang menghalalkannya iaitu melalui ikatan pernikahan.

PANDUAN KOMUNIKASI ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN
-         Bercakap tentang perkara yang betul-betul penting
-         Elakkan dari berkata-kata di luar topik perbincangan
-         Tidak membuat lawak untuk menarik perhatian
-         Tidak melembutkan atau melunakkan suara, terutamanya bagi perempuan
-         Tidak bertanya mengenai perkara peribadi
-     Berhenti bercakap jika berlaku keinginan di dalam hati


AND I SAY....
So bila fikir betul-betul, ade gak rase terkena kat diri sendiri. Harap-harap boleh la berubah. And all the couple out there or yang on the way nak couple, fikirlah semula. Alaa, bukannya poyo pon xde couple. Aku yang x pernah bercouple ni, cool je (ceh,perasan!). Lagipun, bukan lagi menyusahkan ke ade boyf girf ni? kalau break tu, uish, memang gelap kot dunia. Pastu buat dosa sebab sket2 F**k la, B***h la, B**i la.... banyak lagi la. Dah kena dump baru nak kutuk2 each other. Masa tengah loving2, x habes2 nak bangga kat satu dunia. Boyf aku la paling cool. Girlf aku la paling cun. Ceh, xde masa nak layan. And x salah kalau xde kawan lelaki. Sebab ada orang tanye "Ko ni xde kawn laki ke? Aish. Cari la kawan laki sket". Dengan hebat plus bangga plus cool-nya aku jawab "Xde. Nape? Hidup je aku!". Pathetic sangat ke xde boyf? Hebat sangat ke ade girlf?

I know out there yang bercouple tu, pegang2 tangan tu perkara biasa la kan? Though you guys actually tau that thing is obviously wrong and berdosa (x belajar agama ke wey?), tapi kenapa buat jugak? Can't resist?? (oh lucah betul ayat ni!) Pernah dengar kalau berdua, sure ada orang ketiga? hehehe. Tak takut ke?

5 comments:

♥darina♫ said...

love your last few lines. ahahah wei. ko ptt publish this post kt fb ke elsewhere ah. bg sentap jantung dorg sket. yep. aku hidup je. hehs. hidup single! ;P

Anonymous said...

Kalau bercouple kerana Allah macam mana pulak nina? :D

qistina said...

yeah doreen, hidup single! tapi bukanlah maksud aku tanak kawin. hihi.

anoymous-nina tgh tulis post special for u. hihi. sabar jap eh

siti noor najihah hussain said...

nina!!! sokong!!! idop je kita single nh kn?? btw, skrg org lgk pelik klu dgr seseorg tuh single...cm single nh haram, tp couple tuh halal lak...

qistina said...

dah akhir zaman ni mmg la macam tu. halal jd haram, haram jd halal. kite hope je dorang2 ni dpt hidayah Allah. couple dah jadi trend. loving sana, loving sini. meluat aku.wekkkkkk